Det var på morgonen den 18 januari i år som polisen grep 25-åringen i ett trapphus på Drottninggatan i centrala Linköping. En boende i huset hade sett mannen uppträda egendomligt och larmade polisen.
– Han kunde inte stå stilla. Han stod och skakade med benen, sade vittnet under rättegången.
Polisen kom till trapphuset cirka 40 minuter efter vittnets iakttagelse.

– Jag fick syn på en mörkklädd, maskerad man som rusade rakt ner i trapphuset. Jag hörde ett klickljud som jag tolkade som en mantelrörelse, sade polismannen som grep 25-åringen.
Mannen blev övermannad och polisen hittade en skarpladdad pistol som han kastat i från sig. 25-åringen, som hade tejpat sina handleder och fotleder och bar dubbla lager kläder, verkade närmast chockad över att polisen dök upp.

På fredagen ställdes 25-åringen inför rätta i Linköpings tingsrätt för grovt vapenbrott. På åhörarplats satt, enligt våra källor, flera personer med koppling till det kriminella mc-gänget Bandidos. De var uppenbarligen där för att visa sitt stöd för den åtalade. Flera poliser befann sig i tingsrätten för att upprätthålla säkerheten.

Under alla förhör vägrade 25-åringen att svara på polisens frågor. När det var dags för rättegång lämnade han dock en oväntad berättelse.

– Jag låg och sov när en polare ringde. Han sa att han hade värsta grejen på gång.
25-åringen försökte övertyga rätten om att kamraten, vars namn han inte ville uppge, hade förmått honom att följa med för att stjäla fälgar. När stölden misslyckades förde kamraten honom till flerfamiljshuset på Drottninggatan.

– Polaren gick ner i källaren och kom tillbaka med en grön påse som innehöll en pistol och ett magasin. Han ville sälja pistolen till mig.

25-åringens berättelse var inte helt lätt att följa men kamraten ska i något skede ha lämnat trapphuset.
– Helt plötsligt stod jag där med en pistol i handen. Jag fick panik.

Kammaråklagare Eva Kokkonen ifrågasatte 25-åringen berättelse och menade att han i själva verket var ute efter att begå ett grovt brott. Enligt åklagaren hade mannen tejpat handleder och fotleder för att slippa få krutstänk på sig när han skulle avlossa pistolen. 25-åringen påstod dock att det för honom var en rutinåtgärd att använda tejp.

– Varje gång jag har begått brott har jag tejpat.
Eva Kokkonen yrkade i sin slutplädering på att 25-åringen ska dömas till fängelse i minst två år. 25-åringens advokat, Göran Tigerström, ansåg att hans klient endast bör dömas för vapenbrott av normalgraden och att straffet bör bli skyddstillsyn.

Linköpings tingsrätt beslutade att 25-åringen ska sitta häktad i vänta på domen som meddelas den 17 februari.
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/pistolmannens-ovantade-forklaring-om4499993.aspx