tisdag 13 oktober 2015

Brian Sandberg är en av få som varit medlem både i Hells Angels och Bandidos. Nu vill han lämna den kriminella världen – och bli lärare.

Brian Sandberg, 49, som varit medlem i både Hells Angels och Bandidos, ska nu skaffa sig ett vanligt liv. Drömyrket: Att bli lärare.
– Jag är bra på att arbeta med unga människor på glid, säger han till Ekstrabladet.

Brian Sandberg är en av få i mc-miljön som varit med i båda de kriminella klubbarna som periodvis legat i krig med varandra.
Men nu överväger han om han ska gå med i något av polisens exitprogram, ett projekt som vänder sig till personer som ingått i ett gäng och kan ha svårt att finna sig tillrätta i ett valigt liv.

Gått igenom tuff behandling

I mars sparkades han ut ur Bandidos, han har alltså tidigare även varit medlem i Hells Angels och han har suttit i fängelse för knarkbrott.
Men nu är det slut med kriminaliteten. Det var ett löfte som han avgav när han hoppade av HA också, fast då dök han efter bara några månader upp i en ny mc-klubb.
Men den här gängen är det på riktigt, säger han. Åren som har gått har förändrat honom och han är inte längre "dum nog" för att ingå i ett mc-gäng. Dessutom har han gått igenom en cancerbehandling, en upplevelse som gjorde honom till en annan människa.

Jobbat med unga

Lärare är att ett yrke som han kan tänka sig.
– Min dröm är att arbeta med utsatta unga. Försöka få dem på rätt köl, säger Brian Sandberg i Ekstrabladet.
Han har tidigare jobbat med unga men då var det i kontroversiella AK81, Hells Angels kritiserade satsning på att locka in unga i verksamheten. Frågan är om danska skolmyndigheter anser att Sandberg är rätt person att fostra unga.
– Jag är bra på att arbeta med unga på glid, som behöver input. Jag tycker själv att jag skulle kunna vara bra på att få unga i den kategorin på rätt köl. Jag är ju ute ur miljön nu, säger han.

Behöver inte utbildning

Någon formell utbildning varken har han eller anser sig behöva, säger han till Ekstrabladets reporter Sune Fischer.
– Det räcker med mitt namn. Och jag har fått min utbildning på gatan. Det måste räcka mer än väl. Det ger mig en bra grund att förstå unga med problem, säger Brian Sandberg.
http://www.expressen.se/kvallsposten/var-med-i-bandidos-och-ha--vill-bli-larare/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar