torsdag 15 januari 2015

Lejonens vilda Kändisadvokaten åtalas – efter Hitlerhälsning

Den kände advokaten Per Liljekvist, som bland annat försvarat Mikael Persbrandt, påstås ha gjort Hitlerhälsning mot en grupp ungdomar.
Sedan ringde han, enligt misstankarna, efter en kriminell man som kom och misshandlade ungdomarna.
Nu är åtalet på väg.
– Förundersökningen är klar och min plan är att åtala honom för anstiftan till misshandel, hets mot folkgrupp, ofredande och skadegörelse, säger kammaråklagare Jenny Karlsson.

Det var en sen kväll i mitten på oktober när Per Liljekvist, 52, en av Sveriges mest namnkunniga försvarsadvokater, enligt vittnen rusade ut från en restaurang i Djursholm.
Utanför restaurangen, på ett torg, hade ett antal ungdomar samlats, efter att en föräldrafri fest i området blivit inställd. Flera av ungdomarna hade utländsk bakgrund.

 

"Jag ska skicka mina lejon på er"

Per Liljekvist var, enligt flera vittnen Aftonbladet talat med, märkbart berusad.
– Han skrek: "Sådana som ni är inte välkomna här" och gjorde Hitlerhälsning tre gånger, berättade ett ögonvittne för Aftonbladet.
Ett verbalt bråk uppstod sedan mellan ungdomarna och Per Liljekvist och enligt ett vittne skrek kändisadvokaten då: "Jag ska skicka mina lejon på er".
Ett annat vittne berättar, oberoende av det första vittnet, hur advokaten därefter talat högljutt i sin mobiltelefon och sagt: "Kom hit, ni behöver inga skjutvapen, ni ska bara spöa dem".
"Lejonen" är en kriminell gruppering i Stockholms västra förorter, och Per Liljekvist har tidigare varit försvarare i ett brottmål med kopplingar till gänget.

 

"Stod och hejade på"

Tio minuter senare dök flera män upp i en taxi som direkt gav sig på ungdomarna med sparkar och slag.
Ett av de vittnen Aftonbladet talat med berättar:
– Det kom en taxi med flera män som hoppade ut och började misshandla en av femtonåringarna. När en annan av ungdomarna försökte avbryta misshandeln slogs även han ner.
– Samtidigt stod advokaten och hejade på, säger ett annat vittne.
En vuxen man, som sett bråket inifrån en annan restaurang, sprang ut och försökte få stopp på misshandeln. Då slogs även han till marken.

 

"Han var helt vild"

Aftonbladet har talat med den misshandlade mannen.
– Jag frågade vad han höll på med, då bara small det, säger han.
–  Han är helt vild. Jag vacklade till och innan jag återfick balansen slog han till mig i ansiktet igen. Det svartnade för ögonen.
Ett annat vittne berättar vad som sedan hände:
– Jag såg hur advokaten stod och talade med gärningsmännen. Han sa: "Er kan man lita på".

 

Förundersökningen klar

Förundersökningen mot Per Liljekvist och den 34-årige man som misstänks ha kommit till platsen och misshandlat flera personer är nu klar.
– Den är ute på delgivning till parterna, säger kammaråklagare Jenny Karlsson till Aftonbladet.
Hon säger att hon planerat att lämna in stämningsansökan på måndag men att målsägarbiträdet, som företräder de brottsutsatta, haft synpunkter på rubriceringen av de misstänkta brotten.
– Min tanke var att på måndag åtala Liljekvist för anstiftan till misshanden, hets mot folkgrupp, ofredande och skadegörelse, säger hon.
– Men målsägarbiträdet anser att Liljekvist ska åtalas också för misshandel istället för anstiftan till misshandel.
Enligt kammaråklagare Jenny Karlsson har handläggningen av målet inte påverkats av att en av de misstänkta är advokat till yrket.
– Men Advokatsamfundet har begärt att få en kopia på stämningsansökan, säger hon.

 

Förnekar brott

Advokat Per Liljekvist vill inte tala med Aftonbladet om det förestående åtalet, eller om hur han ställer sig till misstankarna mot honom.
– Jag hänvisar till min advokat Johan Eriksson.
Per Liljekvist har trots förundersökningen mot honom fortsatt att representera misstänkta brottslingar i rätten.
Liljekvists advokat Johan Eriksson säger att hans klient förnekar brott.
– Det är det jag har att säga i nuläget.
Vad säger du om de vittnesuppgifter som pekar ut honom som gärningsman?
– Det tar vi vid rättegången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar