tisdag 30 september 2014

MC-gängen använder varumärket för att hota

Det må vara mer pengar och kan uppfattas som lägre upptäcktsrisk. Men polisen håller koll på mc-gängen oavsett vad det är för typ av brottslighet de sysslar med.
- De kommer inte undan bara för att de ägnar sig åt ekonomisk brottslighet, säger Lars Öjelind, kriminalkommissarie och gängexpert vid Rikskriminalpolisen.

För att komma åt mc-gängen samarbetar de med exempelvis med Skatteverket, Kronofogden och Ekobrottsmyndigheten.
- Jobbar man med sådant här så jobbar man på bred front, säger Lars Öjelind.
Att jobba på bred front verkar även vara något som gängen själva har börjat med när de nu tar hjälp av andra ekobrottslingar som bidrar med kunskap.
- De tycker kanske att de kan tjäna mer pengar på detta och det är det som är driften att tjäna pengar, säger Lars Öjelind.
Mc-gängen i sin tur bidrar med våldskapital.
- De har kanske dykt upp som lite muskler för det är bra att ha dem med för då har man någon som kan driva in skulder säger Öjeling.
Och inte sällan är klubbvästen på.
- Det är en del av den metoden de använder framför allt vid utpressning och indrivning, man använder någon form av hot. Då tycker de att det är smart att använda sitt varumärke.
http://www.expressen.se/gt/mc-gangen-anvander-varumarket-for-att-hota/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar