onsdag 20 november 2013

Kriminella ungdomsnätverk växer enligt polisen

Kriminella ungdomsnätverk i Stockholm ökar, och rekryteringen kryper ner i åldrarna. För att komma undan straff anlitas pojkar från tolv år för att begå brott åt ledaren som är i 20-årsåldern. En vanlig inkörsport är narkotikahandel som ett extrajobb för att tjäna pengar till fika, bio och nya kläder. För Peter Svensson började det med en stulen cykel.
– Jag hade haft cykeln ett tag men så fick jag ett erbjudande av en äldre kille, han ville köpa cykeln och mitt svar blev ja. Istället för att tänka efter och tycka att något var fel så blev nästa fråga till killen om han inte ville köpa fler och bättre cyklar. Det ville han. Det var min väg in i kriminaliteten, säger Peter Svensson.
Han stal en cykel när han var tretton år gammal för han hade tre kilometer till skolbussen. När han blev erbjuden att sälja cykeln var det också ett erbjudande om något annat.
– Jag fick den bekräftelse jag hade saknat. Jag fick också någon form av tillhörighet för jag kände en gemenskap med de här killarna. Samtidigt hade jag fått höra i skolan att om jag inte gjorde bättre ifrån mig på proven så skulle jag inte ha någon framtid. Men här fick jag hela tiden höra hur duktig jag var. Jag fixade det hela tiden, och det eskalerade väldigt snabbt med brotten. Istället för att få höra att man var dålig och inte gjorde bra ifrån sig så var jag duktig. Jag tror att det blev min drivkraft, säger han.
Peter Svenssons väg in i kriminaliteten är inte ovanlig. Enligt polisen ökar de kriminella ungdomsnätverken. De finns i hela Stockholm, men är flest i socioekonomiskt utsatta förorter. Nätverken sysslar med narkotika, stölder, vapenbrott – allt som ger pengar. Ibland har de kopplingar till kända kriminella gäng, och polisen ser att rekryteringen växer.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5708800

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar