tisdag 11 januari 2011

Gängman frias från mordförsök

Strax efter den blodiga automatvapenattacken greps en stressad 19-åring. Han stämde på signa­lementet, men polisen riktade in sig på en 24-årig medlem i gänget Brödraskapet.

Igår frikändes 24-åringen av tingsrätten.

Utpekandena av 24-­ åringen var motsägelsefulla.

– Till att börja med gav båda männen ett signalement på skytten i förhören. Sedan ändrar sig båda och pekar ut någon annan, säger 24-åringens advokat Johan Sarvik.

Tingsrätten trycker på att fotokonfrontationen leddes av samma poliser som gjorde resten av utredningen. Fel, enligt polisens egna rekommendationer. Det kan leda till riggade utpekanden.

Även telefonkartläggningen var svajig. När tele­fonbolaget mätte täckningen höll 24-åringens alibi, tvärtemot vad polisen först sa.

Han känner sig trakasserad av polisen – senast i helgen blev han kontrollerad av civilpoliser.

– Jag har varit yrkeskriminell, det är sant. Men nu vill jag bara leva ett vanligt liv, med barnen och familjen, säger mannen till Sydsvenskan.

– Jag har räknat – de har stoppat mig cirka hundra gånger sen jag släpptes ur fängelset 2009, utan att hitta något på mig.

Du är medlem i Brödraskapet, ett kriminellt gäng, hur påverkar det?

– Bara för det behöver jag inte vara kriminellt aktiv. Jag har jobbat och skött mig sen jag kom ut. Allt jag vill är att arbeta och leva ett vanligt liv.

Han tänker efter en stund. Sedan:

– Brödraskapet har ingen roll i detta. Och västen ... den kommer jag att hänga av mig. Men det ska ju vara upp till mig, jag är ingen brottsling bara för att jag har väst.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1349723/Gangman-frias-fran-mordforsok.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar