torsdag 27 januari 2011

”Det var en jävla tur att vi inte var kvar” - Handgranat exploderade i lägenhet i Malmö

Splitter har slagit igenom gjutjärnselementet. Det ser ut som skador från en pistolkula. Tak och väggar är prickiga av annat splitter. I golvet gapar ett hål med svartbrända kanter. – Vi satt härinne i vardagsrummet fram till halv två innan vi gick och lade oss, säger den 45-årige lägenhetsinnehavaren. Det var en jävla tur att vi inte var kvar.

45-åringen är exmedlem i Hells Angels och har flera gånger dömts för grov våldsbrottslighet och även som ansvarig för det parti om 70 kilo dynamit som hittades på Malmö central 2008. Han har skadat många och betraktas av polisen som yrkeskriminell. Han säger till Sydsvenskan att han ”i princip” lade av med brott i mitten av 00-talet. Han har idag svåra ryggproblem och svårigheter att röra sig normalt.

– Jag har inga ovänner, inga som jag vet om. Det är helt märkligt att detta händer nu. Om det varit för femton år sedan så hade jag förstått det. Men nu lever jag helt öppet och är lätt att hitta. Jag har inget att dölja, säger han till Sydsvenskan.

Smällen hade kunnat kosta honom och hans inneboende kompis livet. Men än värre: hans barn hade kunnat komma till skada.

Mer i ämnet + TV-inslag: 26:e januari 2011
Handgranat exploderade i lägenhet i Malmö - Han har varit medlem i Hells Angels

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar