torsdag 2 september 2010

Du kan bli straffad för sådant din bror gör - Artikel av Michael Gajditza publicerad Idag

En dom i Förvaltningsrätten slår fast att Du kan straffas indirekt för sådant någon annan gör. Domen strider mot vedertagna rättsprinciper och kommer nu att slutgiltigt prövas i Europadomstolen.
 
Låt oss titta på ett verkligt rättsfall och dess konsekvenser för den enskildes rättssäkerhet. Jag använder ofta MC-kulturen som utgångspunkt för ett resonemang på detta område och det gör jag eftersom jag menar att det ingen annanstans framgår så tydligt vad begrepp som "lagglidning" och "ämnesglidning" kan innebära för rättssäkerheten.

Det som idag sker mot MC-klubbarna innebär ett avsteg från grundläggande rättsprinciper och väl ute på det sluttande planet så kan det gå fort utför, något som jag menar har visat sig i mycket av den lagstiftning som genomförts under senare år. I detta fall är det en dom i Förvaltningsrätten som borde ha fått mycket större utrymme än den fått då den på ett avgörande sätt gör lagtolkningar som jag påstår strider mot grundläggande krav på såväl rättssäkerhet som mänskliga rättigheter.

http://www.sourze.se/Du_kan_bli_straffad_f%C3%B6r_s%C3%A5dant_din_bror_g%C3%B6r_10721834.asp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar